2015. december 1., kedd

Kriza János Országos Ballada- és Mesemondó Verseny

Átvétel a Háromszék honlapjáról:

Mesemondásban verhetetlenek

2015. november 16.
Tíz dobogós helyezés, hét dicséret és két Napsugár-különdíj a  huszonnégy háromszéki résztvevő teljesítményének mérlege a hét végén Sepsiszentgyörgyön tartott Kriza János országos balladamondó, balladaéneklő és mesemondó versenyen.
 
Tizenöt megyéből száznyolcvanan hozták el kedvenc meséjüket, balladájukat az Anyenyelvápolók Erdélyi Szövetsége, a Napsugár gyermekirodalmi lap, Kovászna Megye Tanfelügyelősége és a megyeközponti Kós Károly Szakközépiskola szervezésében tartott hagyományos vetélkedőre. A pénteken a magyar nyelv napján tartott verseny legjobbjait a Tapodi Zsuzsa egyetemi tanár elnökletével öszeállt zsűri szombaton díjazta, az első helyezettek a díjkiosztón újból előadták meséjüket, balladájukat.
A háromszéki résztvevőket szinte minden kategóriában jutalmazták, a mesében öt korcsoport közül négyben az első helyen végeztek. Diákjaink részletes eredményei: a középiskolások balladamondó versenyén: II. díjat nyert Deák Gellért Gedeon (Kőrösi Csoma Sándor Líceum, Kovászna, IX. osztály, felkészítő Molnár Julianna), III. díjas  Deák Andrea (Bod Péter Tanítóképző, Kézdivásárhely, XI. osztály, felkészítő Deák Magdolna), dicséretben részesült Baróti Szabina (Nagy Mózes Elméleti Líceum, XI. osztály, felkészítő Nagy-Babos Edit). A balladaéneklő versenyen az általános iskolások kategóriájában II. díjazott Mihály Dorka (Plugor Sándor Művészeti Líceum, Sepsiszentgyörgy, V. osztály, felkészítő Nyeste Miklós, Lőfi Gellért), a középiskolás korosztályban II. díjjal jutalmazták Stekbauer Hanzi Rékát (Székely Mikó Kollégium, Sepsiszentgyörgy, X. osztály, felkészítő Dombora Anna), III. díjas Ráduly-Baka Rebeka (Mikes Kelemen Elméleti Líceum, Sepsiszentgyörgy, XI. osztály, felkészítő Török Katalin, Szőts Dániel).
A mesemondóknál öt korosztályban díjaztak: előkészítő–II. osztály, III–IV. osztály, V–VI. osztály, VII–VIII. osztály, IX–XII. osztály. Háromszéki díjazottak: Földes Levente I. díj (Kun Kocsárd Általános Iskola, Ozsdola, előkészítő osztály, tanító Páll Mária), László Antal Zsombor III. díj (Tréfán Leonárd Általános Iskola, Kézdiszentkereszt, I. osztály, tanító Győrkovács Katalin), Rancz-Gyárfás Hanna I. díj (Petőfi Sándor Általános Iskola, Kézdivásárhely, VI. osztály, felkészítő Peti Botond), Szekeres Tas I. díj (Gaál Mózes Általános Iskola, Barót, VII. osztály, felkészítő Szőcs Katalin Ildikó), Fórika Zalán I. díj (Nagy Mózes Elméleti Líceum, Kézdivásárhely, XII. osztály, felkészítő Deák Ferenc).

Átvétel a Székely Hírmondó honlapjáról:
Szerzõ: Hírmondó   |  A cikk megjelenésének dátuma:


image
Zalán tükör előtt gyakorol
   

Rancz-Gyárfás Hanna, a kézdivásárhelyi Petőfi Sándor Általános Iskola VI. osztályos tanulója, Fórika Zalán, a Nagy Mózes Elméleti Líceum XII. osztályos diákja, valamint Szekeres Tas, a baróti Gaál Mózes Általános Iskola VII. osztályos tanulója első helyezést értek el a Kriza János Országos Mesemondó Versenyen.

„Vót egyszer egy asszon meg egy ember. Az asszont Trézsinek hitták, az embert meg Ambarusnak. Trézsi alyan asszon vót, mint a veszedelem. Ambarus meg alyan áldott jó ember vót, lehet, ha a falra fellapcsantották vóna, még ott es ott maradott vóna”, vezet be Hanna csillogó szemekkel A pletykás asszony című mese világába.
A felkészítő tanár, Peti Botond elismerően nyilatkozik tanítványáról:
– Hanna született színésznő, aki nagyon jól érzi magát a színpadon. Igazi őstehetség!
Hanna, a született színésznő
Versenyeken már óvodás kora óta részt vesz, mindig szeretett meséket mondani, szavalni. A szereplés előtt van kis lámpaláza, de a színpadra lépve már otthon érzi magát. A közönség reakciójából olvas: a tréfás mese, a tehetség és a felkészült előadó őszinte mosolyt csal a hallgatók arcára. A több versenyen való részvétel és a kitűnő eredmények komoly munkát igényelnek:
– Általában tanulok reggeltől estig. Hétvégén falun szoktunk lenni, nagyon szeretek a szabadban sétálni. Barátokkal inkább szülinapokkor szoktunk mindent átbeszélni – mondja Hanna. Régen pilóta, katona, fodrász, majd tanár szeretett volna lenni. De ma már tudja: színésznő lesz.
Megnyerni a közönséget
Fórika Zalán is kiskora óta jár mesemondó versenyekre.
– A versenyek olyan élményt nyújtanak, amelyek a hétköznapokban nem biztos, hogy megtalálnak. Nem csak a mese mondása, de a hallgatása is a kedvencem! – mondta Zalán.
Az idén a szöveg megtanulása bizonyult a könnyebb feladatnak, hiszen a XII. osztályos diák felelősségével kereste a megfelelő mesét. Végül választása A megborjazott ember című mesére esett:
– A tanító és a tréfás mese ötvözete. Valamit kellett adjak azok számára, akik idén vettek részt először ezen a versenyen. Számukra vittem elsősorban mesét – magyarázta.
Apró titkokat is elárul a sikeres felkészülésről: tükör előtt gyakorol, mert tudja, hogy az előadás leg­elején kell megnyerje a közönséget egy mosollyal, egy kacsintással. A nézők már ekkor kell érezzék, hogy érdemes lesz figyelni.
– A mesék sokszor összevágnak a valósággal. Ha ezt felismerjük, könnyebben és gyorsabban tudunk jó döntéseket hozni – vallja.
Néha eljátszik a gondolattal, hogy akár színész is lehetne, de ahogy ő mondja: „akkor lehet koldusbottal járnám a világot”. Így marad a realitás talaján: sikeres érettségi és egyetem – közgazdaságtan vagy gyógytorna.
Átélni a mesét
Szekeres Tas ötödik osztályos korától jár mesemondó versenyekre, ez az országos első díj az eddigi legjobb eredménye.
Tas jól érzi magát a színpadon
– Nem számítottam az első helyezésre, mert a nyolcadikosokkal versenyeztem egy csoportban, s úgy éreztem, hogy voltak, akik jobban teljesítettek, ezért nagyon meglepődtem, amikor meghallottam a nevem. Büszke vagyok magamra és úgy gondolom, hogy ez a díj az iskolámé is – meséli Tas.
Az erdővidéki fiúnak a tréfás népmesék a kedvencei. A versenyekre a történeteket maga választja ki, Szőcs Katalin Ildikó magyar szakos tanárnő meghallgatja, és tanácsokat ad. Tas szerint a siker kulcsa a magabiztosságban rejlik, de az érthető, hangsúlyos beszéd is fontos tényező.
– Ha át tudom élni a mesét, ha bele tudom képzelni magam a történetbe, akkor a nézőket is meg tudom győzni. A mesemondásban fontos a lélekjelenlét is, ha megakadok, nem esek pánikba, hanem úgy teszek, mintha hatásszünetet tartanék, és megpróbálom folytatni a történetet. Számomra a legfontosabb, hogy jól érezzem magam a színpadon, s úgy mondjam el, hogy a hallgatóság is szórakozzon – teszi hozzá.
Szabadidejében olvas és kosárlabdázik, kedvenc tantárgya a fizika és az angol. Középiskolai tanulmányait Székelyudvarhelyen szeretné megkezdeni sportiskolában, majd érettségi után az állatorvosi egyetemre iratkozna be.
Pénzes-Csiszár Anna, Némethi Katalin